تبلیغات
ZzGoOlOo - تغذیه مناسب در ماه رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستای گلم همونطور که میدونید زیزی گولو در این ماه مبارک سعی دارد از مسیر انحرافی خارج شود و فقط در مورد ماه مبارک رمضان بنویسد بعد از این ماه موضوعات جدیدی زیزی گولو به وجود اورده که به امید خدا برایتان مینویسم و میگذارم.

تغذیه مناسب در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان،رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کنــــد و در صورت امکان باید ساده باشد.

رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شـــود که بر روی وزن تاثیر زیادی نداشته باشد.البته اگر فرد دچار اضافه وزن باشــد

ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزنش به حالت طبیعی بر گردد.

:ادامه مطلب:

با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن،باید غذاهایی را مصـرف کنیم که به کندی هضم می شـــوند مثل غذاهای فیبر دار نظیر : غذاهای حاوی سبوس،گندم سبوسدار،غلات و حبوبات،سبزی ها مانند لوبیا سبز،نخود،ذرت،اسفناج،برگ چغندر،میوه های با پوست،میوه خشک شده مثل برگه زرد الو،انجیر،الو خشک،بادام و ... .

 غذاهای دیر هضم معمولا چند ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالی که غذاهای سریع الهضم فقط 1 تا 2 ساعت در

معده باقی می مانند.

1-غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند،یعنی از همه گروه های مواد غذایی مثل میوه،سبزیجات،گوشــــت،

مرغ،ماهی،نان،حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.از طرفی غذاهای سرخ شده باید محدود شوند.

عدم مصرف کــافئین و چای،انجام کار زیاد در طول روز،کم خوابی و گرســنگی که معمولا در طول روز بیشـــتر شده و در

انتهای روز بدتر می شود از علل بروز سر درد در ماه مبارک رمضان اســت.سر درد وقتی با افــت فشار خون همراه شود می

تواند منجر به سر درد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

از این رو در طول یکی،دو هفته قبل از ماه رمضان بصــورت تدریجی کــافئین و تنباکو را قطع کنید.چای سبز و بدون کــافئین

ممکن است جایگزین خوبی باشد.همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضــان طوری تنظیم کنید تا خواب کافی داشته باشید.

افطار را با خوردن خرما،کشـــمش،عسل و به طور کلی با یک قند طبیعی اغاز کنید.به این ترتیب اشــتها کنترل می شود و

زیاده خوری کمتر پیش می اید.همچنین خوردن نان و پنیر و سبزی(ضد عفونی شده)یا نان و پنیر و مغز گردو توصیه می

شود.

2-از اشامیدن اب  فراوان در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره ی گوارشی و اختلال در هضم می شود.

3-در زمان بین افطار تا سحر،البته با رعایت فاصله با غذا،اب کافی بنوشید.

4-حتما برای صرف سحــری،کمی زود تر از خواب بلند شوید تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات با

خدا،بدون عجله و با ارامش خاطر سحری بخورید.حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید،اب،چای،شیر و مانند اینها را فراموش

نکنید.

5-از خوردن تنقلات فرائان خودداری کنید.

6-حتما در غذای افطار به خصوص سحر میوه میل کنید.علاوه بر میوه ها ی فصل،از خیسانده برگه الو،زرد الو،انجیر و مانند

اینها هم استفاده کنید گوجه فرنگی هم می تواند نقش میوه را داشته باشد.

7-اگر در ماه رمضان دچار یبوست می شــوید علاوه بر میوه از خورشتهای ملین مثل خورشت الو و خورشتهای سبزی دار

بیشتر استفاده کنید.

8-در طول زمان امســاک(روزه)از رفتن به حمام داغ،خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی حالی می شود خودداری

می شود خودداری کنید.

9-معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد،لذا خوردن غذاهای سهل الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب

تر است.

10-اگر تخم مرغ می خورید در درجه اول به صورت اب پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم بند(به شرط انکه سفیده ان

 منعقد شده و زرده کمی حالت سفتی به خود گرفته باشد)میل کنید.تخم مرغ نیمرو زیان بخش بوده و دیر هضم تر از تخم مرغ

اب پز است.

11-سالاد(بدون پیاز)مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است.

12-بادمجان،فلفـــل و سایر ادویه ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می شود.

13-اشامیدن اب یخ یا نوشابه خیلی سرد برای معده خالی زیان بخش است.

14-اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیتهای بدنی،در طول روزه داری زیاد عرق کردید،نمک از دست رفته را به صورتهای

مختلف در افطار و سحر جبران کنید.

15-از تغییرات شــدید در عادات غذایی و خوردن غذاهایی که برای شما ناراختی به وجود می اورند لااقل در ماه رمضان

خودداری کنید.

16-کل پاچه،سیـــرابی و شــیردان موجب تشنگی داری زیاد می شود.لذا بهتر است اهنا را نخورید ولی اگر هم خوردید به

صورت کم اب،کم نمک و ان هم در افطار باشد.

 

 

پایان

 

خوب دوستای گلم اینم از این بخش امیدوارم لذت برده باشیدJ




موضوعات مرتبط : تغذیه مناسب در ماه رمضان،


تاریخ : شنبه 7 مرداد 1391 | 11:50 ب.ظ | نویسنده : Arman | نظرات
نمایش نظرات 1 تا 30